.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در استقبال از شهيدان دريا دل غواص
عليرضا يونسي رستمي


« نازنازان ، دلنوازان ، در رهند ... »
واژه شهيد از مقدس ترينِ واژه ها و اصطلاحات ديني است و مظهر پاكي ، صداقت ، جوانمردي و ازخود گذشتگي و ايثار به شمار مي رود ، در بين همه ملتها و اقوام اين واژه مظهر جان افشاني مقدس و مقدم دانستن ديگري بر خود است ،‌ شهيد، منِ شخصيِ خود را نثار منِ ديگري ، مكتب ، وطن و سرزمين و يا يكي از مختصات ارزشي و تأثيرگذار مي نمايد ، از اين روست كه شهيد درجات مختلفي دارد.
و اما در آموزه هاي ديني (اسلامي) شهيد صفتي از آن خداوند است كه دلالت بر گواه و حاضر بودن خداوند دارد و يادآور اين نكته كه هيچ امر و عنصري از دايره دانش و نظارت پروردگار خارج نيست و آيات متعددي مبيّن اين امر هستند مانند : آل عمران : 98 ،‌ انعام : 19 ، يونس: 42 و حج : 22
خداوند در آيه 169 سوره آل عمران با تأكيد مطرح فرمودند كه شهيدان زنده اند و هرگز آنان را مرده مپنداريد ، و حضرت رسول (ص) فرمودند هيچ يك از بهشتيان آرزوي بازگشت به دنيا نمي كنند ، مگر شهيدان كه مي خواهند باز گردند و مجدداً به شهادت برسند . از نظر پيامبر (ص) ، شهيد بعد از پيامبران و معصومين (ع) بالاترين رتبه و درجه را نزد خداوند برخوردار است.
واژه شهيد در لغت لفظي عربي بر وزن فعيل و صيغه مبالغه از ريشه شهد به معناي شاهد ، حاضر بودن و گواهي دادن است ، (و البته شيريني نيز معنا مي دهد) اين واژه در زبان لاتين Martyr و مشتق از كلمه يوناني Martys مي باشد .
در مفهوم كلي شهيد به كشته شده در راه خدا و اسلام اطلاق مي گردد . در قرآن مجيد 55 بار از كلمه شهيد و شهدا و 160 بار از مشتقات آنها استفاده شده است .كه يادآور عظمت مقام شهيد و ارزش تاثيرگذار آن است ، از جمله ويژگي هاي عام شهيد اين است كه « جسد متروح » شمرده مي شود ، يعني : جسدي كه احكام روح بر آن جاري است ، و بدون غسل و كفن دفن مي شود و مطابق آموزه هاي ديني ، بدون سوال و جواب وارد بهشت مي گردد ، در سُور و آيات گوناگوني درباره ويژگي ها و بشارت هاي داده شده به شهيد سخن گفته شده است كه از جمله آن ها مي توان به آيات 175-169 سوره آل عمران اشاره كرد . و اما واژه شهادت بعد از انقلاب اسلامي ، نمود و تجلي بيشتري يافته است ، در طيف شهادت گسترده شد و به شهداي نهضت حضرت امام (ره) قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ، شهداي عمليات كور منافقين و ضدانقلاب و بويژه شهداي گرانقدر دفاع مقدس و سرزمين اسلامي تخصيص يافته است .
اما اين روزها فضاي عمومي استان شهيد پرور مازندران ، حال و هواي ديگري دارد ، بوي سالهاي دفاع مقدس به مشام مي رسد ، گويي ارواح ملكوتي شهيدان دفاع مقدس نيز مانند همه مردم استان ، آماده مي شوند تا به استقبال شهداي غواص بشتابند. آنان مي آيند تا به دوستان شهيدشان خيرمقدم بگويند ، مي آيند تا با دستان خود دوستانشان را با دستان بسته شان در آغوش بگيرند .
اين روزها ، ما ، همه مردم مازندران ، شهداي غواص را ارزشمندترين و عزيزترين مهمان سرافرازي مي دانيم كه زندگي، آرامش، امنيت و حيات خويش را مديون آنان هستيم ، اين شهيدان گرانقدر گرچه در اين آب و خاك مقدس و در دامان مادراني وارسته و پدراني صالح پرورش يافته اند اما در يك شهر و يا يك منطقه خلاصه نمي شوند به تعبير مقام معظم رهبري « شهداي غواص دريا دل و خط شكن متعلق به همه ملت ايران هستند » همان طور كه به گفته مقام عظماي ولايت « تشييع اين دردانه هاي به ميهن بازگشته از به ياد ماندني ترين حوادث انقلاب است » و مردم شريف تهران ، با استقبال پرشكوه شهيدان آن روز را ماندگار كردند ، نگارنده با شناخت عميقي كه از مردم شريف و مهربان و دلسوخته و دردمند شهرها و روستاهاي مازندران دارد. اطمينان دارد كه تشييع شهداي غواص برگ زرين ديگري در تاريخ حيات سياسي و اجتماعي مازندران رقم خواهد زد ، و با شكوهترين تجلي حضور در استقبال از اين ستارگان آسماني ظهور خواهد يافت.
و اما پرسش اصلي اين است : آيا غير از استقبال پرشكوه از اين شهيدان گرانقدر و مهمانان ارجمند ، وظيفه ديگري نداريم ؟

شايد يادآوري كلي بندهاي هفتگانه وصيتنامه 50 شهيد غواص مازندران ، اهم وظايف مان را به ما متذكر گردد :‌
1- پيروي مستمر از سيره انبياء و معصومين (عليهم السلام)
2- ضرورت توجه و اطاعت از روحانيت اصيل و انقلابي
3- لزوم ارتباط و تعامل هميشگي بين مردم و روحانيت .
4- ضرورت صبرانقلابي و بردباري زینبي از سوي خانواده هاي معظم شهدا (درجهت خدمت صادقانه به انقلاب اسلامي)
5- حفظ حجاب اسلامي از سوي خواهران (بمنظور رواج ارزشهاي ديني در جامعه)
6- حمايت هميشگي از حريم ولايت فقيه و اطاعت از مقام معظم رهبري و خط امام رحمه الله عليه
7- تاكيد به دانش آموزان و دانشجويان در جهت توجه جدي به 2 عنصر تحصيل و رشد كرامات اخلاقي و معنوي.
اي شهيدان دريادل غواص ! اي گلعذاران گلستان عشق ! و اي مجاهدان راه روح الله ، همه ما به نيكي مي دانيم كه امروزمان مرهون فداكاري تان در گذشته است ، آزادي ، امنيت ، رفاه و آرامش همه ما ، و البته به دليري شما در نبرد خدا گونه اتان در دفاع مقدس است ، با انديشه اي پاك والهي و دستان به دعا برخاسته مقدم شما را گلباران مي كنيم و بار ديگر با شما عهد مي بنديم كه براي پيروزي حق بر باطل گسترش انديشه توحيدي ، رشد و عظمت انقلاب اسلامي و تعالي تفكر امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري بيش از بيش تلاش خواهيم كرد ، و با شما پيمان مي بنديم كه نمي گذاريم ارزش هاي مقدس تان، در فراز و فرود زندگي كم رنگ شود و آرمانهاي بلندتان را به گونه اي پاس خواهيم داشت كه هر روز پرفرازتر شود .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.053 seconds.